به نام خداوند بخشاینده مهربان
طلسم عظیم‌القدر

یکی از دستوراتی که برای برآورده شدن حاجات وارد شده دستورالعملی است که حضرت علی (علیه‌السلام) آن را مرقوم فرمودند و آن را "طلسم عظیم‌القدر" می‌نامند که آیة‌الکرسی  یکی از اجزای این طلسم بزرگ می‌باشد.

 


 

 

حمد و سپاس مخصوص خدایی است که آگاه به نهان‌ها و نیات انسان‌هاست و درود بی حد و انتها بر سید ممکنات و گل سرسبد خلقت حضرت محمد بن عبدالله (علیه‌السلام) و آل طاهرین آن حضرت باد.

بزرگ‌ترین آیه‌ی قرآن که همان آیه 282 سوره بقره می‌باشد به نام آیة‌الکرسی اختصاص یافته است و به این آیه "سید آیات قرآن" می‌گویند. و از حیث اینکه مباحث خداشناسی و توحید در این سوره عظیم می‌باشد  به " قله قرآن " هم معروف شده است.

 

 

آیة‌الکرسی، طلسم عظیم القدر

"کرسی" را همان جسم بزرگ کیهانی دانسته‌اند که تمام اجزائی که در آسمان و زمین است در آن جای می‌گیرد. از حضرت علی(علیه‌السلام) نقل شده است که آسمان و زمین و تمام موجودات در داخل این کرسی قرار گرفته‌اند که هماره چهار فرشته به اذن خداوند آن را حمل می‌کنند.

یکی از دستوراتی که برای برآورده شدن حاجات وارد شده دستورالعملی است که حضرت علی (علیه‌السلام) آن را مرقوم فرمودند و آن را "طلسم عظیم‌القدر" می‌نامند که آیة‌الکرسی  یکی از اجزای این طلسم بزرگ می‌باشد.

از حضرت علی (علیه‌السلام) روایت شده است که فرمودند: « هرکس الله اکبر را 50 مرتبه ، بسم الله الرحمن الرحیم را 10 مرتبه و آیة‌الکرسی، سوره اخلاص، سوره ناس و فلق را یک‌بار بنویسد و آن را بر بازوان خود ببندد آن طلسم بزرگی است که هر سؤال و خواهشی داشته باشد خداوند به او مرحمت خواهد کرد.»

در کتاب گوهر شب چراغ ص 214 نقل شده است : (فَهُوَ طِلِسمٌ عَظیمُ القَدر یَسأَلُ اللهُ تَعالی شَیئاً اعُطاهُ اِن شاءَ اللهُ تعالی. )

 

 

آیة‌الکرسی، منشأ خیر و برکت

آیة‌الکرسی منشأ خیر و برکتی است که خداوند تبارک و تعالی توسط حضرت رسول اکرم در سوره مبارکه بقره به انسان عطا فرموده است و خداوند می‌فرماید: این آیه عظیم‌الشأن و با برکت را به بندگانم هدیه می‌کنم و به همین دلیل است که پیغمبر عزیز ما به پیروانش توصیه می‌کند که آیة‌الکرسی را مورد توجه خاص خود قرار دهند و تلاوت کنند تا از منشأ خیر و برکت آن بهره بگیرند.

در کتاب الدرالمنثور ج1، ص 323 از عایشه همسر رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) روایت شده است که: حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) می‌فرماید: خیر و برکت شما با خواندن آیة‌الکرسی افزونی می‌یابد.

از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند: آیا در ایامی که سفر ناخوشایند است مثل روز چهارشنبه و دوشنبه و... اگر بخواهیم سفر کنیم اما دچار نحوست آن نگردیم چه کاری باید انجام دهیم! حضرت فرمود: برای از بین بردن ناخوشایندی و نحوست آن روزها سفرت را با صدقه و تلاوت آیة‌الکرسی شروع کن که به مقصودت خواهی رسید

مهم‌ترین پیام‌های آیة‌الکرسی

آیة الکرسی

1. رهایی از کلیه قیود و بندهای مادی و بشری

2. تسلیم در برابر اراده حق

3. نفی عبودیت غیر خدا و لزوم یگانه پرستی

4. گستردگی محدوده سلطنت و قدرت حق

5. اقرار به وسعت دانش الهی

6. بی نیازی حق از استراحت و آسودن

7. اعتقاد به قیومیت حق بر جهان هستی

8. شرط شفاعت، اذن اوست

9. باور داشتن صفاتی چون « حی» ، « قیوم» ، « علی» ، «عظیم»

10. اظهار عجز و ناتوانی در برابر علم بی پایان خداوند

آیة‌الکرسی برای رضایت و خوشنودی خداوند

پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) فرمود: وقتی که خداوند تعالی فاتحه الکتاب (سوره حمد) و آیة‌الکرسی را نازل کرد بر عرشش معلق نمود که هیچ چیزی بین این‌ها و خداوند حجاب نبود...، پس خداوند فرمود: به عزت و جلالم قسم اگر بنده‌ای از بندگان من این آیات را بعد از هر نمازی قرائت کند من او را در حظیرة القدس و آنچه که در آن است ساکنش می‌کنم. و در هر روز هفتاد بار او را نظر می‌کنم به نگاه خاصی... و در هر روز هفتاد حاجت او را که کم‌ترینش مغفرت و عفو من باشد برای او برآورده می‌کنم و در نزد تمام دشمنانش عزیز و نصرتش می‌دهم و هیچ چیزی مانع دخولش در بهشت نیست.

 

 

آیة‌الکرسی برای دیدن جای بهشت

در کتاب خواص الآیات ص 19 در ذیل روایات آمده است: هر کسی بعد از هر نماز واجبی به خواندن آیة‌الکرسی مداومت داشته کند، از دنیا نخواهد رفت تا زمانی که جایگاه خود را در بهشت ببیند.

 

 

آیة‌الکرسی برای استجابت دعا

در کتاب مهج الدعوات ص316 آمده: در کتاب تحفة الملوک ص212، از مهج الدعوات آورده که بعضی از وجود مقدس حضرت ختمی مرتب روایت کرده‌اند که: اسم اعظم که دعا به وسیله آن مستجاب می‌شود در سه سوره قرآن می‌باشد:

الف) سوره بقره:آیة‌الکرسی آیه 255.

ب) در سوره آل عمران آیه 2: الم اللهُ لا اِلهَ اِلا هُوَ الحیُ القَیوم.

ج) در سوره طه آیه 11: وَ عَنتِ الوجوهُ لِلحیِّ القیُّوم.

 

 

آیة‌الکرسی برای رفع فراموشی

در کتاب خواص الآیات ص20 آمده: سلمان فارسی روایت می‌کند که: پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) فرمود: هرکس آیة‌الکرسی را با زعفران بر کف دست خود بنویسد و آن‌را بمکد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد و فرشتگان برای او آمرزش خواهند کرد.

 

 

آیة‌الکرسی برای رفع گرفتاری

در کتاب امالی از شیخ صدوق علیه الرحمه آمده: امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود:اگر بدانید آیة‌الکرسی چه اندازه با اهمیت و با ارزش است در هیچ حالی آن‌را ترک نمی‌کنید. برای رفع و از بین بردن مشکلات خود به آیة‌الکرسی پناه ببرید ، اگر مشکلی دارید و یا اگر گرفتارید ، اگر بیمارید، اگر تمام درهای این عالم به روی شما بسته شده است چرا از آیة‌الکرسی غافلید. با ایمان کامل و اعتقاد به اثر بخوانید و نتیجه بگیرید کما اینکه خواندن و نتیجه گرفتند.

سلمان فارسی روایت می‌کند که: پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) فرمود: هرکس آیة‌الکرسی را با زعفران بر کف دست خود بنویسد و آن‌را بمکد و هفت بار چنین کند هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد و فرشتگان برای او آمرزش خواهند کرد

آیة‌الکرسی برای در امان بودن متاع

در کتاب بحارالانوار،ج102،ص300آمده:حضرت علی (علیه السلام) فرمود:« هرکس قبل از طلوع خورشید یازده مرتبه سوره توحید ، سوره قدر ، و آیة‌الکرسی را بخواند خداوند مالش را از هر زیان و خطری حفظ می‌کند.»

 

 

آیة‌الکرسی برای سفر در ایام هفته

در کتاب الامان من اخطا الأسفار ص 38 آمده: از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند: آیا در ایامی که سفر ناخوشایند است مثل روز چهارشنبه و دوشنبه و...اگر بخواهیم سفر کنیم اما دچار نحوست آن نگردیم چه کاری باید انجام دهیم! حضرت فرمود: برای از بین بردن ناخوشایندی و نحوست آن روزها سفرت را با صدقه و تلاوت آیة‌الکرسی شروع کن که به مقصودت خواهی رسید.

 

 

آیة‌الکرسی برای شفای هر دردی

آیة الکرسی

در کتاب مفاتیح‌الجنان نقل شده است راوی می‌گوید: نشسته بودیم که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) بر ما وارد شد و سلام کرد و ما جواب دادیم. سپس فرمود: آیا دعایی را که جبرئیل به من یاد داده به شما تعلیم بدهم یا ندهم که بپرسم به دوای طبیب محتاج نشوید؟

حضرت علی(ع) و سلمان گفتند: این دوا چیست؟ پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) فرمود: آب باران را در ماه نیسان بگیرید و بر آن هفتاد مرتبه سوره حمد و آیة‌الکرسی، فلق ، ناس ، کافرون و هفتاد و یک مرتبه سوره توحید و هفت روز متوالی صبح و شام از این آب بیاشامید.

و همچنین نقل شده است در کتاب مکارم الاخلاق ،ج1،ص93 پیامبر فرمود: قسم به خدایی که مرا به پیغمبری مبعوث کرد، جبرئیل گفت: کسی که این آب را بنوشد خداوند هر دردی را که در بدنش باشد برطرف کرده و به او عافیت می‌بخشد.

 

 

آیة‌الکرسی برای رسیدن به مراد

در کتاب بحارالانوار نقل شده است: اگر کسی 3 بار آیة‌الکرسی را بر آب بخواند و روی خود را بشوید و دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت سوره حمد را یک‌بار و آیة‌الکرسی را نیز یک‌بار بخواند هر مراد که داشته باشد به نتیجه می‌رسد.

 

 

آیة‌الکرسی برای شفای بیمار

در کتاب وسائل الشیعه جلد1 ص380 نقل شده است: در روایات وارد شده است که: آیة‌الکرسی را کنار مریض و میت بخوانید و بعد بگویید «اَللّهُمَ اَخرِجهُ الی رِضا مِنکَ وَ رِضوانٍ اَللّهُمَ اَغفِرلَهُ ذَنبُهُ جَلَّ ثَناء وَجهکَ» بعد آیه سخره که آیه 54 تا 56 سوره اعراف است را خوانده و نیز سه آیه آخر سوره بقره و بعد سوره احزاب را تلاوت نموده که برای بهبودی و شفای مریض و آرامش میت مناسب است.(انشاء الله)

 

 

نتیجه:

در این آیه مبارکه (آیة‌الکرسی) شانزده باز از خداوند بزرگ سخن به میان آمده است. گاهی با اسم و گاهی با ضمیر به ذات اقدس الهی اشاره شده و می‌توان گفت در تمام قرآن چنین آیه ای نظیر ندارد.

مضامین عمیق و رفیع این آیه شریفه در تمام ادوار و برای همه انسان‌هایی که ظالب حق و سعادتند، بهترین درس یکتاپرستی و عالی‌ترین راهنما برای نجات از اسارت شرک و پرستشهای موهوم است. شاید از همین روست که در مجامع روایی ما این قدر به مداومت و تدبر در آن تاکید شده است.

پيام هاي ديگران ()        link        جمعه ۳٠ تیر ،۱۳٩۱ - علیرضا

حیثیت زن برای کیست؟


همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصا خود زن
امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق‏الله از نظر قرآن مطرح است، یعنی این
مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده:
این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن. آن‌گاه جامعه به صورتی در می‏آید که شما در
ایران می‏بینید.

 

آیت‌الله جوادی آملی به شبهات موجود
پیرامون حجاب پاسخ داد و با تبیین فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن کریم، حرمت و حیثیت زن
را حق و امانتی الهی توصیف کرد.

«شبهه‏ ای که در ذهنیت بعضی افراد
هست، این است که خیال می‏کنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و
وابستگی به شوهر برای او ایجاد کرده است و بنابراین حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن
است.

راه حل این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که
زن باید کاملا درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق
خودم صرف‏نظر کردم. حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضی‌ام. حجاب زن
مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند. حجاب زن، حقی الهی
است؛
لذا می‏بینید در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا
هستند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه
اعلام می‏کند اما در اسلام این چنین نیست. حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد، نه
شوهر و نه ویژه برادر و فرزندان اوست. همه اینها اگر رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد
بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق‏الله مطرح است و خدای سبحان زن را با
سرمایه عاطفه آفرید که معلم رقت باشد و پیام عاطفه بیاورد. اگر جامعه‏ای این درس
رقت و عاطفه را ترک کرد و به دنبال غریزه و شهوت رفت، به همان فسادی مبتلا می‏شود
که در غرب ظهور کرده است؛ لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم. از
اینکه قرآن کریم می‏گوید هر گروهی اگر راضی هم باشند شما حد الهی را در برابر
آلودگی اجرا کنید، معلوم می‏شود عصمت زن، حق‏الله است و به هیچ‌کسی ارتباط
ندارد.

حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم
صرف‏نظر کردم. حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضی‌ام. حجاب زن مربوط
به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند. حجاب زن، حقی الهی
است

قهرا همه اعضای خانواده و اعضای جامعه
و خصوصا خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق‏الله از نظر قرآن مطرح
است، یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن
داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن. آن‌گاه جامعه به صورتی در
می‏آید که شما در ایران می‏بینید. جهان در برابر ایران خضوع کرده است زیرا در مساله
جنگ تا آخرین لحظه صبر کرد و کاری که برخلاف عاطفه و رقت و رافت و رحمت باشد، انجام
نداد؛ با اینکه دشمنان او از آغاز، حمله به مناطق مسکونی، کشتار بی‏رحمانه
بی‌گناهان و غیر نظامی‏ها را مشروع کردند.

حجاب

جامعه‏ای که قرآن در آن حاکم است، جامعه عاطفه است
و سرش این است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند.
چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رافت و رقت می‏دهد
و رافت و رقت در همه مسائل کارساز است.

بنابراین در هر بخشی و هر بعدی از
ابعاد برای سیر به مدارج کمال بین زن و مرد تفاوتی نیست؛ منتها باید اندیشه‏ها
قرآن‏گونه باشد، یعنی همان‌گونه که قرآن بین کمال و حجاب و اندیشه و عفاف جمع کرد،
ما نیز در نظام اسلامی بین کتاب و حجاب جمع کنیم. یعنی عظمت زن در این است که: «أن
لا یرین الرّجال ولا یراهنَّ الرّجال ـ نبینند مردان نامحرم را و مردان نیز آنان را
نبینند.»

جامعه‏ای که قرآن در آن حاکم است، جامعه عاطفه است و سرش این است
که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند. چه بخواهیم، چه
نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رافت و رقت می‏دهد و رافت و رقت
در همه مسائل کارساز است

قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن می‏گوید،
می‏فرماید:
حجاب عبارتست از احترام گزاردن و حرمت قائل شدن برای زن
که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند؛ لذا نظر کردن به زنان غیر مسلمان را بدون
قصد تباهی جایز می‏داند و علت آن این است که زنان غیر مسلمان از این حرمت
بی‏بهره‏اند.

حال اگر کسی از تشخیص اصول ارزشی عاجز
باشد، ممکن است ـ معاذالله ـ حجاب را یک بند بداند و حال اینکه قرآن کریم وقتی
مساله لزوم حجاب را بازگو می‏کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می‏فرماید:
«ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذین ـ برای اینکه شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند.»
چراکه آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند.

پيام هاي ديگران ()        link        شنبه ٢٤ تیر ،۱۳٩۱ - علیرضا

اثر فکر مکروه

 

ایت الله فهرى نقل مى کنند که جناب شیخ رجبعلی خیّاط به ایشان فرمودند: روزى براى انجام کارى روانه بازار شدم اندیشه مکروهى در مغزم گذشت ، ولى بلافاصله استغفار کردم .
در ادامه راه شترهایى که از بیرون هیزم مى آوردند، قطار وار از کنارم گذش

تند، ناگاه یکى از شترها سنگى به سوى من انداخت که اگر خود را کنار نکشیده بودم آسیب مى دیدم .
به مسجد رفتم و این پرسش در ذهن من بود که این رویداد از چه امرى سرچشمه مى گیرد و با اضطراب عرض کردم خدایا این چه بود؟

در عالم معنا به من گفتند: این نتیجه آن فکرت بود که کردى . گفتم : گناهى که انجام ندادم .
گفتند که : آن سنگ هم که به تو نخورد.


تنها یک آدم

ایشان مى فرمودند: روزى از چهار راه مولوى و از مسیر خیابان سیروس به چهار راه گلو بندک رفتم و برگشتم ، و فقط یک چهره آدم دیدم .

برگرفته از :کتاب داستان های عارفانه

پيام هاي ديگران ()        link        چهارشنبه ٧ تیر ،۱۳٩۱ - علیرضا